رد پای سند محرمانه چهارم و پنجم هسته‎ای در رسانه های امریکایی

رد پای سند محرمانه چهارم و پنجم هسته‎ای در رسانه های امریکایی
 

مخفی‌کاری از جمله اصلی‌ترین مبانی سیاست خارجی دولت یازدهم است که ابتدائاً با بازي تفسيرهای متفاوت از مذاکرات آغاز شد و پس از توافق هسته‌ای نیز ادامه پیدا کرد، اما ظاهرا دعوای داخلی در امریکا سبب شده تا پرده از این راز فرو افتد.

 

 در حالی که برخی اخبار در ایام بررسی برجام حکایت از وجود سند چهارم توافق بین صالحی و مونیز درباره برنامه بلند مدت هسته ای ایران  داشت، اخبار این روزهای محافل داخلی امریکا نیز این ادعا را تایید کرده است، این در حالی است که وجود چنین سند محرمانه ای بین ایران و امریکا در زمان بررسی برجام در کمیسیون تخصصی مجلس برای اولین بار مطرح و انتشار آن از سوی نمایندگان مطالبه شد.

 

هر چند دولت مردان ابتدائاً این مسئله را تکذیب می‌کردند اما افزایش فشار افکار عمومی و رسانه‌ها در نهایت آن‌ها را وادار به پاسخ‌گویی کرد. به همین جهت علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در کمیسیون ویژه برجام به شرح این سند پرداخت و گفت:

 

« ما گفتيم نمي خواهيم دنيا همه برنامه ما متوجه بشود و دليلي نداره خود به خود اطلاعات ارائه بدهيم . (تاکيد کرديم) ما از سال 10 به بعد را نمي خواهيم بياوريم در اين برجام ، اين جزييات کار خودمان است، ما جزييات را مي آوريم مي نويسيم مي دهيم به آژانس چون که ما بالاخره بايد برنامه هاي خود را به آژانس اعلام بکنيم ... ما نمي خواهيم جزييان برنامه ده ساله خود را به سمع عالم و آدم و ... برسانيم هيچ کشوري هم اين کار را نميکند ، ميده به آژانس ... ما بعداز ده سال را يک برنامه داريم، داديم به آژانس ، بخشي از آن در برجام آمده است.

 

ما بعد از 10 سال شروع مي کنيم به ساخت سالن B (در نطنز). ما اگر اي ار 8 هم مي داشتيم نمي توانستیم در اوايل سال 10 استفاده کنيم ما در اواخر سال 10 شروع مي کنيم به ساخت سالن B و ... اصرار داشتن بيارن در برجام ، ما گقتيم اين کار رو نمي کنيم ، دليلي نداره جزييات برنامه هسته اي کشورمان ولو اينکه مهم هم نباشه اعلام کنم گفتيم ما برنامه مون رو ميدهيم به آژانس آن هم در چارچوب پروتکل الحاقي که براي 10 تا 15 ساله را دربرميگره ، بر اساس اون برنامه ما تا سال دهم 5060 سانتريفيوژ در اختياز داريم که ميشه 5 هزار سو بعد از سال 10 سوي ما با يک شيبي مي رود بالا .

 

اين (جزييات) هم ديگه نميخوام اينجا اعلام کنم چون که من اگه بخوام اينجا اعلام بکنم يعني در صدا وسيما اعلام کردم و اين نقض حرفي است که به آنها گفتم . اون سند رو اگه خواستيد به صورت محرمانه به شما بدهيم .... »

 

 

اما خوش‌خیالی دولت مردان زیاد به طول نیانجامید و طی روزهای گذشته خبرگزاری آمریکایی آسوشيتدپرس با انتشار متنی به بررسی برنامه بلند مدت غنی سازی" تفاهم شده با 1+5 پرداخت که مطابق آن در فاصله سال هاي يازدهم تا سيزدهم برجام، ماشين هاي فعلي ايران با نسل هاي بالاتر جايگزين مي شود بي آنكه ظرفيت غني سازي افزايش پيدا كند.

 

یعنی آن‌چه که علی اکبر صالحی و دولت مردان خواهان محرمانه باقی ماندن آن بودند نه تنها محرمانه باقی نماند بلکه در اختیار رسانه‌های آمریکایی نیز قرار گرفته است! حتی به گفته مقامات آمریکایی در اختیار اعضای کنگره آمریکا نیز قرار گرفته است!

 

این در حالی است که این سند محرمانه و دوجانبه که حتی کشورهای 1+5 هم در جریان آن نبودهاند، مبنای نقشه راه همکاری ایران و آژانس قرار گرفته و این روزها بخشهایی از آن در رسانههای امریکایی از جمله آسوشیتدپرس منتشر شده است تا مایه نگرانی علی اکبر صالحی را فراهم کند.

 

بعد از انتشار این مطالب بود که علی اکبر صالحی در گفت‌و‌گو خبر ساعت 14 صدا و سیما از طرف مقابل خواهش کرد تا این اسناد را منتشر نکند. وی در این باره گفت: برنامه 15 ساله سیر تحول صنعت هسته‌ای کشورمان را  تدوین کردیم و به تصویب شورای عالی امنیت ملی کشورمان رساندیم و آن را در چارچوب پروتکل الحاقی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردیم و از آن‌ها خواستیم با توجه به این برنامه صنعت هسته‌ای ما در یک افق بلند مدت است تقاضا داریم که این برنامه محرمانه باقی بماند. البته توافقی داشتیم با 5+1 که این برنامه را با مشارکت آن‌ها هم قرار بدیم و قرار نیست که این برنامه منتشر بشود. حالا اگر آن‌ها می‌خواهند این کار را انجام بدهند ما به هر حال مشکلی نداریم ولی علی‌القاعده ما علاقه‌مند به این‌که برنامه بلند مدت ما این‌طور بخواهد در معرض عموم قرار بگیرد موافق نیستیم.

 

 

 

اما نکته قابل تامل و توجه آنجا بود که آنچه در رسانههای امریکایی مطالبی منتشر شد که تایید میکرد سند چهارم، چیزی فراتر از سند ایران و آژانس بوده و سندی است که محرمانه میان صالحی و مونیز برای آینده برنامه هستهای ایران بسته شده است.

 

کرسیتین ساینس مانیتور درباره این سند و تفاوت آن با سند راهبردی ده ساله ایران وآژانس نوشته است:  جزئيات اين توافق درباره اين که چه زماني شروط اين توافقنامه منقضي مي شود مبهم است و از ده تا پانزده سال متغير است.

 

این در حالی است که ارنست مونیز هم وجود سند را نفی نکرده بلکه تلاش کرده تا بگوید این سند هم آنچه را که امریکا میخواسته محقق کرده است. او در این باره به آسوشيتدپرس گفت: اين سند که به دست اين خبرگزاري رسيده است با ادعاي دوازده ماه زمان براي فرار هسته اي هيچ تضادي ندارد زيرا «ما به روشني گفتيم که در مدت ده سال بر روي حداقل زمان براي فرار هسته اي يک ساله متمرکز هستيم.

 

 

اما انتشار برخی محورهای سند چهارم در رسانه‌های آمریکایی به این معنی است که آقای صالحی و سایر دولت‌مردان باید قید هر آن‌چه که را به آن علاقه‌مند هستند را بزنند! چون که پیشتر در نگاهی متخیلانه آژانس و 5+1 را محرم‌تر از نمایندگان مجلس و مسئولان جمهوری اسلامی تلقی کرده و فکری به حال وضعیت فعلی نکرده‌اند.

 

حال باید دید رسانههای امریکایی سند محرمانه پنجم با موضوع اقتصادی که گفته میشود میان نهاوندیان و جک لو وزیر خزانه داری امریکا توافق شده است را هم منتشر خواهند کرد!؟




:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: صالحی , برجام ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : پنج شنبه 31 تير 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: